Joacă de copii

Cum am învățat să scriem și să citim

Cititul și scrisul sunt primii pași în lumea fascinantă a literaturii. Bunica mea nu a făcut școală și a învățat să citească din Biblie când era mai învârstă. Citea pe silabe, dar se delecta cu încurajările sfinte din Scripturi. Am toată admirația pentru ea, pentru ambiția ei de a citi dincolo de circumstanțele nefavorabile de care a avut parte.

Pentru mine aventura cititului a început înainte de a intra la școală. Începusem să citesc, dar nu știam să scriu. La școală în schimb am învățat cu tot dragul să scriu și îmi amintesc că adoram caligrafia. De fire sunt perfecționistă (din fericire dar și din păcate 🙂 ). Și acum scriu cu stiloul de mână, deși pot tasta mai rapid, am și imprimantă. Îmi place scrisul de mână, și îmi plac cărțile reale în schimbul celor de tip ebook. Nu vreau să fac caz de tradiție, dar dacă strămoșii noștri ne-ar fi lăsat urmele arheologice pe hard-uri, DVD-uri și device-uri astăzi trecutul nostru ar fi fost un mister. Dar slavă lui Dumnezeu că egiptenii ne-au lăsat papirusuri și tăblițe de piatră, că mai găsim scrieri însemnate de istorie pe diferite relicve.

Mi-am dorit foarte mult să-l învăț pe G.D.să îl învăț eu să scrie și să citească. Am avut nevoie de multă răbdare, mult timp și perseverență, dar până la urmă am reușit. Puiul meu are șase ani trei luni și știe să citească și să scrie de mână. Ba chiar felicitările de Crăciun pentru bunici au fost scrise cu mâna lui.

Cum am învățat? Procesul de învățare a fost lung. Mai întâi am început să lipim câte o literă de tipar mai mare pe perete când avea un an și nouă luni. După ce a învățat literele mari și mici de tipar (între timp ne-am și jucat cu ele și așa le-a reținut și mai ușor după cum puteți vedea în unele postări de aici) am început să scriem pe tabla magnetică apoi pe foi imprimate cu materiale de pe internet. Am început pe la trei ani cu liniuțe, bastonașe, zigzag-uri, linii curbe…apoi am trecut la scrierea literelor de tipar mari și mici după șablon. După ce am învățat să scriem literele și cifrele de tipar, am trecut la cele de mână. Întâi am folosit șabloane imprimate, dar mai apoi ne-am folosit de aceste minunate caiete de lucru de la Litera Mică. Pot spune că sunt superbe și practice iar manualele le găsiți în variantă digitală gratis.

La literatură am terminat de învățat să scriem tot alfabetul. La matematică avansăm mai greu, deși am ajuns la caietul de lucru pentru semestrul 1 clasa 1. Știe să facă adunări și scăderi cu trecere peste ordin, și chiar a fost curios să-i explic cum stă treaba cu tabla înmulțirii și a împărțirii (nu le știe încă, dar am trecut așa peste ele din curiozitate).

Recomand aceste abecedare și caiete de lucru. Nouă ne-au plăcut mult. Poate puii voștri fac homeschooling, sau poate vara asta hotărâți să mai lucrați acasă, așa că le puteți folosi cu încredere.Fotografiile de mai jos vorbesc de la sine. Mai trebuie să ne cizelăm scrisul puțin să fie mai frumos…dar practica le învață pe toate!

Ce alte recomandări de clasa 1 mai aveți? Aș fi încântată să le aflu printr-un comentariu!

11 gânduri despre „Cum am învățat să scriem și să citim

  1. Becca nu a vrut sa faca bastonase si liniute nici s-o omori. Am trecut direct la scrierea literelor ,iar unde nu i-a iesit am luat eu minuta ei si i-am aratat. Scrie de mina de la 4 ani jumate.Nici Mark nu vrea sa faca bastonase deloc, zice ca e boring si o prostie, el vrea sa scrie literele ca sora-sa. LOL Lui i-am dat worksheets pt tracing letters la inceput. Cu el merge mai greu,ca e stingaci si trebuie sa incerc sa ii arat cam invers fata de cum scriu eu 🙂 Chiar ziceam ca pina la final, o sa ajung eu ambidextra :))
    Eu nu am folosit nimica special, am din Ro un abecedar trimis de tatal meu si dupa ala ne-am luat si la citit si la scris, dar nu am cumparat caiete speciale sau altceva, am folosit plain ol’ notebooks.
    Acuma Mark a inceput sa citeasca si in engleza, citeste extrem de bine, nu mai pot de dragul lui cind il vad cum vine dupa mine prin casa cu bratul de carti sa citim impreuna. Prefera cititul scrisului, dar ii dau pace ca nici n-a facut 5 ani inca – ii face abia in octombrie. Daca are el chef de scris , vine singur si spune.
    Ce am facut eu cu Becca pt spelling (in ambele limbi) asa ca un joc, am scris la tabla cu creta „hai sa vedem cine scrie cit mai multe cuvinte corect, cistiga”. Mama ce ii placea. Ar fi stat sa spell-uiasca toata ziua 🙂

    1. Are cu cine se lua la întrecere. E fain să fie doi care să învețe. La noi mai bine scrie decât citește. Deși i-am citit de foarte mic și acum îi citesc și îi place să îi citesc, are o lene de-l doare dacă trebuie să facă el ceva. Asta nu-mi prea place…Și asta nu-i doar la citit. Dar remediem noi și treaba asta 😀

  2. Ha, mi-aduc aminte ce ma mai ajuta mama si pe mine candva sa le invat, doamne, doamne, ma ia nostalgia acum…si intr-a patra imi lipise tabla inmultirii pe pereti, si apoi intr-a saptea tabelul periodic deasupra tabliei de la pat :)) Ce frumos ca e mereu cineva acolo care sa ne impinga de la spate 😀 Nu ca as fi citit vreodata ce scria pe hartiile alea, dar totusi…:))
    Acum ma ia putin groaza ca am in plan sa invat o limba exotica, iar gandul ca trebuie sa o iau de la capat cu alfabetul si cititul silabisit ma infioara. Parca la varsta aia totul era mai usor. Si mai credem ca atatia ani de scoala ne fac mai destepti, de fapt nimic nu intrece memoria picilor, mai ales cand e vorba de ceva care le place. Sa nu mai zic ce reper se formeaza in memorie pe baza acelor experiente!

  3. Felicitări pentru perseverență! Se descurcă atât de bine! Sunt curioasă dacă ai început ceva activități cu bebe (specifice vârstei, bineînțeles). Pupici!😘

    1. Bebe are trei lunișoare. Mai mult doarme. Când este treaz însă îi mai pun muzică pentru bebei, îl expun la culori și sunete diferite, facem scurte plimbări prin casă și îi arăt peste tot (chiar și în dulapuri ce e) și asta-l obosește teribil și iar o dă cu somnul… 🙂

  4. felicitari! sa cresteti mari si sanatosi!
    Fiica mea stie sa citeasca de la 5 ani, de scris a inceput imediat (cu litere de tipar, copia din cartile ei) iar literele de mana le-a invatat la scoala, la 6 ani (in principiu le stia dar ii mai dadea cu greseli). In clasa 1 s-a plictisit realmente la scoala … apoi s-a complicat si evitent au venit temele si nu a mai apucat sa se plictiseasca.

    1. Da, literele de tipar le-a învățat să le scrie mai devreme. Cu astea de mână e multă muncă..pentru deh, sunt mai sofisticate, trebuiesc scrise frumos…Mulțumim de vizită și urare, și mult spor în continuare!

Lasă un comentariu, părerea ta contează...

